Pyramid-Intervaller

Nu ska jag tipsa er om ett riktigt gött och svettigt intervallpass med medellånga-långa intervaller.
Totalt 45-50 minuter med uppvärmning, men det känns som 20. Går lika bra att köra ute som inne. På bandet är det såklart enklare att hålla koll på fart och tid. Jag föredrar nog intervaller på bandet, så länge det inte är långa intervaller.
Uppvärmning i 10 minuter och sedan kör man igång med s.k pyramidintervaller.

1 min - 2 min - 3 min - 4 min - 5 min - 4 min - 3 min - 2 min - 1 min

Vila hälften av den tiden du springer emellan varje intervall, jag kände att 1,5 min var tillräckligt när jag sprang som längst. Men ta 2 min om du känner att det behövs. Min puls kom ner till 110 i vila så kände att det var onödigt lågt ett tag och då tog jag bara en lite kortare vila. Huvudsaken är att du jobbar upp mot maxpuls, håller där en stund och sen går ner i puls igen osv. Var över 190 i puls många gånger och det känns så jäkla gött efteråt.
Lite tyngre pass då man faktiskt är på bandet i ca 45 minuter, men hitta ditt tempo och ta bort intervallen på 5 min i början.
Jag körde mellan 12-17 km/h på bandet, beroende på vilken intervall jag körde. Good luck!!

to make each day count

See more at my - INSTAGRAM

Gillar