Olika träningsformer och motivationstips

Min träning går ju lite i perioder. Ibland är det mest löpning, ibland mest bodyattack och ibland mest promenader. Det beror lite på vad jag vad jag har feeling för helt enkelt. Men oftast så blandar jag ganska mycket. Dels för att inte tröttna, men även för att det är bästa att variera!!
Nu kör jag t.ex. HIIT, GRIT, Bodyattack, löpning, fight, promenader m.m. Jag tycker verkligen om att köra gruppass, det är både motiverande och roligt! Men jag kan även uppskatta långa promenader och löprundor. Jag mår bäst av lite av varje helg enkelt. Favoriten just nu är HIIT i konditonsform.

Kom ihåg att träningen ska få er att må bra och att alla tycker om olika. Vill du endast gå promenader och har ångest för att träna kondition. Då ska du helt enkelt gå promenader. Vill du bara köra styrka på gymmet, eller kanske till och med hemma. Då ska du göra det. Men kom ihåg att kroppen mår bäst av att variation. Till slut vänjer sig kroppen om man alltid gör samma sak och träningen tappar sin effekt. Testa dig fram och se. Börja försiktigt och öka efter hand om du vill. Men att köra fullt ös i en vecka och sen tröttna i 2 veckor är helt meningslöst, tyvärr såååå vanligt. Träna hellre 2-3 pass varje vecka och håll i. Träna med en kompis, ladda ner bra träningsmusik, köp nya träningskläder, boka in dig på pass, våga testa nytt, köp nya hörlurar (trådlösa är dröm) osv. Gör det till en rutin, precis som att borsta tänderna varje dag. Och jag lovar att du kommer må bättre, bli gladare och känna dig piggare. Kanske inte efter ett pass, men efter en vecka så känner du skillnad. DET ÄR VÄRT DET.

HIIT - High Intensity Interval Training, som namnet låter så är det högintensiv intervallträning. Antingen i form av styrkeövningar eller kondition. Här är det olika från instruktör till instruktör. Ibland mixar de och ibland är det rena kondition- eller styrkespass. Allt från burpees och höga knän till utfallshopp och armhävningar. Mycket jobb och lite vila i intervaller. Detta kör man endast i en halvtimme.
GRIT - Finns i olika varianter. Cardio, plyo och strength. Dvs. kondition, spänst och styrka. Detta är likt HIIT också väldigt intensivt och i intervallform. GRIT är enligt mig det tuffaste passet. Länge sedan jag testade plyon. Men cardio är riktigt tuff och styrkan likaså! Men ett riktigt bra pass och även här 30 minuter av flås. Det är lite blandade övningar, mycket upp och ner och hela tiden så ska allt gå så snabbt som möjligt.
Bodyattack - Ett rolig pass utan redskap. Du använder alltså endast kroppen. Mycket spring/jogg på stället, höga knän, jumping jacks, utfallshopp, armhävningar m.m. Här ska man helt enkelt röra sig väldigt mycket :) Med bra musik så är det riktigt göt!!
Fight - Första gången som jag var på detta nu i veckan. Har typ aldrig skrattat så mycket samtidigt som jag flåsat så jag fick ont i halsen haha. Vilken härlig kombo! Man både slår och sparkar och detta kan man göra som nybörjare och veteran ;) Man kör 2 och 2 och slår inte på varandra, utan på "slagsäckar" eller vad det nu heter. SÅ KUL. Detta vill man bli bra på, så jäkla go känsla att bara stå o mata slag. Men oj vad mycket teknik det är ändå.

Från en promenad i Stockholm och Djurgården med min fina vän.

to make each day count

See more at my - INSTAGRAM

Gillar

Kommentarer