Några löpartips

Ni som följer mig på Instagram vet att jag nyligen anmält mig till Göteborgs Marathon i september!! Åhhh vad jag hoppas på att det verkligen blir av och att jag får genomföra ett marathon i min "hemstad". Hade varit så otroligt mäktigt att få ta sig igenom ett sådant lopp i just Göteborg och förhoppningvis med massa vänner och familj som hejar på längs vägen. Kan redan längta efter det sjukt nog.

Tänkte skriva ner några tips till er som vill komma igång med löpning eller bara vill utvecklas. Lite löpartips helt enkelt ur min synvinkel.

1. MUSIK

För mig är musik A och O. En bra lista är ett måste för mig. Kan sällan springa utan och att lyssna på en podcast eller lugn musik klarar jag inte av. Det funkar på promenader. Så sätt ihop en grym lista med låtar du vill springa till eller hitta någon som redan finns. Min hittar ni HÄR, den innehåller mycket dunk, party och house hehe.

2. MATERIAL
Sköna kläder som du trivs i och ett par grymma löparskor. Är du osäker på vad du ska ha för typ av skor. Ta hjälp på typ Löplabbet, det är gratis om jag inte minns fel.
Jag har tidigare haft Asics och Brooks. De två är grymma på just löparskor. Nu testar jag Hoka och so far so good!! Hoka One One heter modellen om jag inte minns fel.

3. SYFTE

Försök skapa ett syfte/mål, vill du kunna springa 10 km utan att stanna, tränar du inför ett lopp, vill du kunna springa en viss sträcka på en viss tid. Eller är syftet bara att få till 2-3 rundor varje vecka. Det är skönt att ha några riktlinjer.

4. TÅLAMOD
Bli inte fööör ivrig och förvänta dig resultat direkt. Löpning är för mig en färskvara om något. Är jag inne i ett härligt flow med hyfsat mycket löpträning känns 10 km som en kort runda. Har jag inte sprungit på länge känns de plötsligt långt. Det är sån skillnad både psykiskt och fysiskt. Dagsformen är också avgörande. Så lova dig själv att ha tålamod och känn efter hur kroppen känns. Vissa dagar känns det lättare och nästa dag kan första steget kännas tungt, det är normalt.

to make each day count

See more at my - INSTAGRAM

Gillar

Kommentarer

AnastaziaWilma
AnastaziaWilma,

Så bra tips! Ska verkligen tänka på detta nu när jag själv börjat springa. ❤️

nouw.com/anastaziawilma
Ida,

Så himla bra tips!! Jag brukar börja alldeles för hårt när jag börjar springa igen, vilket leder till att mina fötter svullnar upp och jag kan knappt gå, så tar det väldigt lugnt på springfronten haha :')

idanilssonphoto.se
juliafalten
juliafalten,

Så himla bra tips!! Ska verkligen ta del av dom då jag vill få igång löpningen igen🤍

nouw.com/juliafalten